Om att skaffa jobb och lägenhet i Berlin

Jag får många frågor angående hur man skaffar jobb och lägenhet i Berlin så jag tänkte göra en lite guide.

1. Skaffa jobb:

Först så måste man gå och registrera sig i Tyskland, på en adress och att man ska arbeta här. Då går man till burgeramt, det finns en i varje stadsdel, så du går dit du tillhör. Det är inte så krångligt som det låter, du får två formulär som du fyller i, det ända krångliga är att allt är på Tyska. Det tar en timma ungefär, sen är det klart.
Sen är det bara att ge sig ut att leta jobb, det bästa är att fråga runt, prata med mycket människor och sälja in sig själv. Har man tur kan man hitta jobb via den där sidan.

2. Fixa lägenhet:

På sex månader har jag flyttat tre gånger. Men nu har jag en permanent lägenhet. Det är svårt att skaffa en helt egen lägenhet om man inte har en väldigt hög inkomst. Så det lättaste är att bo i kollektiv, det har jag gjort! Men då blir det lätt att man får flytta runt lite. Här hittar ni det! Hyran brukar ligga någonstans hellan 2000-4000 kr i månaden.
.
Om ni vill hyra en egen lägenhet finns det en del i andrahand här.
.
/ Jenny

Kommentarer
Postat av: Mia

Det ser ut som att det är en gubbe i hatt på sista bilden! COOCOOLIIOO

2011-01-27 @ 20:02:22
Postat av: maria

men hej vad jag vill bo i berlin och inte vara sådär värst vuxen och ansvarsfull då jag ser hur lätt det verkar. åh!

2011-01-27 @ 23:06:27
URL: http://trumpetklister.blogspot.com
Postat av: carla

hej jenny du är cool, jag ska flytta till berlin, kompis? heeeeehe

2011-01-28 @ 00:32:03
Postat av: Jenny

Carla: Ja, visst!

2011-01-29 @ 21:27:13
URL: http://olfa.blogg.se/
Postat av: Camille

hey jenny!

i'm a french girl and i would like to live and to have a work exprience in a few time in Berlin. So i would like to ask you some questions and perhaps meet you...

I love your blog and your photos, there are always amazins!

bon baisers de france

Camille

2011-04-19 @ 17:32:55
Postat av: Iza Johannesson

Hej!

Hur fick du jobb i Berlin? Hade du flera olika jobb eller ett?

:)

tack på förhand.

2011-09-28 @ 17:05:08
URL: http://blossomlovetoyouall.tumblr.com
Postat av: Kegen

Hej Jenny!



fan vad härligt det verkar att bo i Berlin!(Skitbra blogg!) Bli bara lycklig av tanken att jag i morgon flyttar dit! Har varit där två gånger tidigare och man vill ju inte åka där ifrån! Jag försökte hitta en mail adress men hitta ingen så det får skrivas här ist!



Sjukt fina foton, verkligen imponerad! Jag själv är fotograf och egen företagare och tänkte självfallet försöka spana vidare på det i Berlin. Du verkar också vara en kreativ och duktigt och trevlig person och om du skulle behöva en fotograf eller spåna ideer eller något i den stilen så skulle det va skitkul! Jag flyttar dit med två trevliga freunds varav en är sjukt duktig på att sy kläder och degsinar själv och hade tänk utveckla det i Berlin och den andra är DJ. Skrev det här i all hast så det kanske är lite oklart haha men tänk på saken!



Hare bra! / Kajsa



[email protected]

2012-03-18 @ 16:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0