Im raped

 

Kan inget annat än att haka på den manliga modetrenden, att tracka på velour.

Velour har enda sedan mitt intresse för kläder uppkom för ungefär två år sedan varit mitt favoritmärke, typ för att ett sånt borde man ju ha. Det började med att en vän tog med mig till den gamla flaggskeppsbutiken Nostalgi i Vasastan. Där låg den perfekt, en bit utanför centrum och skapade en slags egen värld. Skön musik när man klev in, basisten som spelar med Timo Räisänen satt som en riktig rockstjärna med en cigg och en kopp kaffe i handen.


På så sätt slapp man se varenda Bonnläpp och random chic springa omkring i märket. Enda chansen för dessa att få tag i min alldeles egna diamant var att hitta något äldre fult plagg på lager 157. Annars var man förskonad ifrån att se velour bäras upp på förskräckliga vis.

Jag utvecklade min stil och mitt sinne för kläder och insåg för något år sedan att Velour kanske inte var så snyggt som resten utav de svenska modemärkena i 1000 kronors klassen, utan mer en lite sämre variant som försökte vara lite speciell och se ut lite som Dior. Trots det övergav jag inte mitt hjärtemärke. Jag höll hårt fast trots att jag var relativt trött på rutiga skjortor och svarta jeans. Sedan blev det inte bättre utav att Nostalgi skulle envisas med att sälja Schmoove skor(okey de var as coola när man såg dem för tre år sedan, men man växer ifrån sådant, schmoove är fashion fjortisens skomärke nr 1)


Sedan flyttade Velour ifrån Nostalgi. Sorg.

Nu syns Velour på varenda blondin i varje Idrottsklass. Okey så illa är det inte, men visst är det vanligare. Jag bryr mig inte speciellt mycket dock, bla tycker jag att Velour har blivit snyggare sedan jag började följa märket

Så jag har inte övergett mitt favoritmärke nr 1, trots att det inte är så snyggt som jag vill inbilla mig själv. Jag förskönar det hela helt enkelt. Velour är Göteborg, en del av mitt klädintresses historia, och kommer alltid finnas där på något sätt.


Men nu känns det tommare än någonsin. Jag kan inte lita på velour. Vad håller de på med?

Ta en titt på dessa två bilder:
image63
Raf Simons AW 03

image64
Velour SS 08

En rakt av kopia utav Raf Simons ifrån AW 03 har de producerat till våren. De har dock ändrat på den sista lilla figuren och satt den längre upp samt flyttat ett utav strecken längs fyrkanterna till ett annat ställe. Som att man inte skulle märke det.

-   "ja jag vet, den här tröjan är jävligt snygg, vi coppar den rätt av men flyttar på några sträck så märker ingen något, och gör dem det kan de inte fälla oss för något"


Varför skall man köpa ett märke som Velour, som vill vara lite lätt lyxigt kanske 50% billigare en Raf Simons, när det visar sig att det snarare är en dålig kopia utav liknande designmärken?

Velour kan inte skylla det hela på att man inte skulle ha sett Rafs tryck på den tröjan utan att man tagit inspiration ifrån den här symbolen:

image66




-som Raf Simons antagligen gjort ifrån början.

Nej för om man hade gjort det, så skulle man inte flyttat på hakan på figuren, ja för ni kanske ser att det föreställer ett mänskoansikte i profil.

När velour ändå skulle coppa tröjan vore det bättre att sno trycket rakt av än att ändra på lite saker, det framstår nu bara ännu tydligare att man har försökt undfly en upptäckt utav detta. Det hade varit bättre med en exakt kopia utav bauhaus märket, så kunde man sagt att man tagit inspirationen därifrån.


Jag lämnar er inte Velour, kanske till och med köper tröjan, den är snygg. Men visst tappar jag förtroende. Trodde Velour var tillräckligt proffsiga att designa sina kläder och tryck helt själva. Visst får man ta inspiration men det här är att gå för långt!


Kommentarer
Postat av: Systrarna

Grymt snyggt! Underbara pastelliga färger..

2007-02-20 @ 19:02:38
URL: http://lebonbon.blogg.se
Postat av: Anonym

varifrån är de svarta skorna med rosetter på ifrån i inlägget "första skoldagen"?

2007-02-20 @ 19:38:34
Postat av: Olken

Rödakorset vintage..

2007-02-20 @ 19:49:39
Postat av: Anonym

Sjukt smala ben tjejerna har, ser lite halväckligt ut. Varnånstans ligger röda korset?

2007-02-20 @ 20:45:58
Postat av: cassandra

Anonym:Det är fint med smala ben , asshole .

Btw; ni är grymt coola!

2007-02-21 @ 11:21:04
URL: http://cassandrasmode.webblogg.se
Postat av: Anonym

härligt att du tar illa upp för att man nämner modellerna? klart det är snyggt med smala ben tycker bara att det är sjukt att det ofta går så långt att knotor ibland sticker ut. Det var inget påhopp så cassandra kan ju lugna ner sig lite. min syster har haft ätstörningar så därför reagerar jag. asshole!!

2007-02-21 @ 17:57:13
Postat av: Anna

Snygga kläder! Marc By Marc Jacobs är verkligen en favorit.

2007-02-21 @ 18:04:36
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se
Postat av: Dita

Gillar herrmodet mer än dammodet. Förutom shortsen. Det är inte hot med shorts på killar. Vet inte varför, men me dont like.
Och vad är det för fasansfulla, låga skor som en del av tjejerna har på sig?? Hujedamej!

2007-02-21 @ 18:37:48
URL: http://dita.blogg.se
Postat av: Anonym

SYYND tyckter ni är grymma bloggare men ja förstår er det är bara skoj at läsa.....å hela den där "blogg-världen" ja...

2007-02-23 @ 17:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0